Vit Rocky Road med nyttigheter





Rocky Road är mitt favoritgodis, men jag bakar det bara till jul.
Förutom när mormor frågar, hon är väldigt glad för min Rocky Road, den onyttiga varianten.
Jag är också väldigt glad för min onyttiga variant, precis därför kan det bara bli att jag bakar den till mig själv en gång om året.

Nu har jag gjort en nyttigare variant, jag säger nyttigare eftersom det ändå blir 400 g vit choklad på en sats! Dock blir det mycket Rocky Road på en sats, nästan en hel ugnsplåt, och så mycket går det inte att smaska i sig på en gång inte! Tar du bara en munsbit då och då kommer du ha Rocky Road fram till tjugondag knut.

I min Rocky Road slängde jag i det jag hade hemma, vilket du också kan göra!
Det finns inget rätt eller fel här, ta precis det du tycker om.
Till 400 g vit choklad behöver du uppskattningsvis 300 g torrvaror.

Du behöver!
  • 400 g vit choklad
  • 300 g torrvaror
Exempelvis tog jag i:
Torkade gojibär
Solroskärnor
Pumpakärnor
Kokosflakes
Bipollen
Blandade hackade nötter
Blåbärspulver till dekoration

Gör såhär!Smält chokladen över vattenbad.
Hacka det som behöver hackas, i mitt fall nötterna.
Häll alla torra ingredienser i en skål.
När chokladen smält häller du detta över det torra, blanda runt ordentligt.
Bre sedan ut smeten på en ugnsplåt klädd med bakplåtspapper.
Ställ i kylen och låt stelna, minst 2 timmar men gärna över natten.

Kommentarer