Vegetarisk bönlasagne




Ikväll kände jag för något vegetariskt men kunde inte bestämma mig riktigt för vad jag ville äta.
Jag öppnade skafferiet och fick syn på en förpackning med bönlasagneplattor. Ja varför inte?
Till middag idag blev det alltså en vegetarisk lasagne på bönpasta. Det blev väldigt gott kan jag säga, bättre än vanlig lasagne faktiskt! Vegetariskt kan vara knepigt tycker jag när det kommer till smaksättningen och sammanställningen av de olika råvarorna, men i denna anrättningen gifte sig smakerna ordentligt.

Du behöver!
  • 12 st lasagneplattor av bönpasta
  • 3 normalstora morötter (annars 2 stora) 
  • 1 zucchini 
  • 1 gul lök
  • 1 singelvitlök
  • 1 påse ekologisk babyspenat
  • 150 g fetaost
  • 1 burk krossade tomter (kung markatta)
  • 1 burk crème fraiche med smak av paprika och chili
  • 150 g riven ost
  • chiliflakes 
  • Salt & Peppar
Gör såhär!Sätt ugnen på 200 grader.
Skala morötter och zucchini, hacka sedan i mindre jämnstora bitar. Hacka löken.
Fräs allting tillsammans i en stekgryta, tillsätt sedan de krossade tomaterna och crème fraichen.
Krydda med salt, peppar och chiliflakes.
Rör om och låt koka ca 10 minuter.
Efter 10 minuter, tillsätt babyspenat och smulad fetaost i grytan och rör runt.
Smörj en ugnssäker form (inte för stor) och lägg ett lager med lasagneplattor i botten.
Bre sedan över ett lager med den vegetariska blandningen.
Varva lasagneplattor och vegetarisk blandning och avsluta med att ha den vegetariska blandningen överst. Strö över riven ost och gratinera mitt i ugnen 30-35 minuter.


Kommentarer