Gudomliga glutenfria Brownies



Alltså dessa brownies!
Ni anar inte så goda de är, det är som att komma till kak-himlen tre gånger om!
Självklart är dessa brownies glutenfria och jag tror aldrig att jag har ätit så gott glutenfritt bakverk någon gång.Jag har använt mig av hasselnötter som jag själv mixat till ett mjöl och rörsocker istället för vanligt socker. I ganachen är det ekologisk mörk choklad med en kakaohalt på 72%

Du behöver till brownies
  • 1,5 dl hasselnötter som du mixat i matberedare till mjöl
  • 150 g äkta smör
  • 2 ekologiska ägg
  • 2 dl ekologiskt rörsocker
  • 1 ½ dl kakao
  • 1 tsk vaniljpulver
  • en nypa himalayasalt
  • bakplåtspapper

Du behöver till chokladganachen
  • 150 g mörk choklad med hög kakaohalt
  • 1 ½ dl vispgrädde

Gör såhär!
Sätt ugnen på 160 grader.
Rör sedan ihop chokladganachen genom att koka upp grädde och sedan hälla detta över chokladen i en skål. Låt chokladen smälta, rör runt och låt sedan stå i rumstemperatur.
Smält smöret som ska vara i brownien, vispa under tiden ihop ägg och socker poröst för hand.
Blanda sedan alla torra ingredienser i en egen skål, när smöret smält har du i detta i äggblandningen.
Tillsätt sedan det torra och vänd försiktigt runt till en jämn smet.
Häll över smeten i en form klädd med bakplåtspapper.
Ta gärna en mindre form med kanter så att du får en bra höjd på brownien.
Jag tog en form på ca 20x20 och bakplåtspappret täckte även sidorna så jag behövde inte smörja kanterna. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Ta sedan ut ur ugnen och låt sedan svalna av i formen.
När brownien svalnat av, vänd den upp och ner och ha på chokladganachen.
Låt stå och stelna ca 50-60 minuter i kylskåp innan du skär upp den i bitar och kan servera!

Förvaras i kylskåp. 

Kommentarer