Pepparkakskola



Ännu ett julbak idag! Jag fick en hel del pepparkakskrydda över efter mitt pepparkaksbolls-bak häromdagen och blev så sugen på att baka något annat med pepparkaks-smak!
Kola har jag bakat en gång när jag var liten och hade tråkigt. Jag var ensam hemma med min bakbok och ville inte baka traditionella chokladbollar för femtioelfte gången, så jag bestämde mig för att baka chokladkola, i mikron. Hur det gick, ja det har ni nog redan listat ut. När jag öppnade mikrovågsugnen slog en bränd illaluktande rök emot mig och jag fick fullständig panik, jag tittade ner i skålen och såg en svart, bränd sörja som luktade avskyvärt. Jag tog skålen, öppnade ytterdörren och slängde iväg både skål och innehåll! Jag var ungefär 10 år gammal. Sedan dess har jag inte riktigt varit inspirerad till att koka kola. Nu 20 år senare så gav jag det ett nytt försök, men inte i mikron denna gången. Jag kokade kolan på spisen i en tjockbottnad kastrull, och voilà! Det blev ett annat resultat än bränd rök och en svart klump denna gången.
Jag hade ingen termometer utan fick bedöma hur pass klar kolan var genom kulprovet, dvs doppa lite smet i kallt vatten. Kolan var lagom seg att hantera och gick att rulla ihop. Konsistensen när jag rörde i kolan kändes lagom, och när den fått stelna först i rumstemperatur och sedan i kylen är den lagom mjuk för min smak.

Du behöver! 

  • 100 g äkta smör

  • 3 dl ekologiskt rörsocker

  • 2 dl vispgrädde

  • 1 dl agavesirap

  • 1 tsk vanilpulver

  • 2 ½ tsk pepparkakskrydda

Pepparkakskrydda

  • 2 msk malen ingefära

  • 2 msk mald äkta kanel

  • 1 msk malen kardemumma

  • 1 msk kryddnejlika

  • 1 tsk äkta vaniljpulver

Gör såhär! 
Smält smöret i en kastrull med tjock botten.
Tillsätt de övriga ingredienserna, koka upp under omrörning. Låt koka på medelvärme, rör då och då så att du känner konsistensen på kolan.
Kolan kommer vara lös ganska länge men kommer sedan tjockna till sig rätt snabbt. Har du en termometer är kolan lagom när den uppnått en temperatur på 125 grader Celsius.
Har du lixom jag ingen termometer, droppa lite smet i iskallt vatten, går smeten att forma till en boll så är den klar.
Häll över smeten i en form klädd med bakplåtspapper, ca 20x30 cm. Låt svalna i rumstemperatur, ställ sedan i kyl för att lättare kunna skära upp kolan i bitar.


Kommentarer