Vegansk daimcheesecake


Denna gudomliga skapelse fick representera efterrätten på midsommarafton igår. Denna cheesecake är i särklass den godaste cheesecake jag någonsin bakat! Den får absoluta toppbetyg! Den vita chokladen fick specialbeställas från Ica i Bjärnum där min partner in crime arbetar. Mina närliggande Ica har nämligen ingen vit vegansk choklad i sina hyllor. Det finns ingen vegansk choklad överhuvudtaget när jag tänker efter. En vegansk daim går inte heller att få tag på, inte ens på Ica i Bjärnum, så den fick jag göra själv. Få nu inte daim-panik, det visade sig vara enklare än enklast att göra sin egen daim. Så enkelt att jag gladeligen gör det fler gånger. Vet ni vad det absolut bästa är? Det finns några bitar kvar i kylen och jag kommer inte dela med mig. Jag kommer däremot dela med mig av receptet, och det kommer här!

Du behöver! Till botten
  • 15 st digestivekex
  • 100 g mjölkfritt smör
Du behöver till daimen! 
  • 1 dl sojagrädde
  • 1 dl agavesirap
  • 1 dl rörsocker
  • 1 msk mjölkfritt smör
Du behöver till fyllningen! 
  • 300 g vit vegansk choklad
  • 250 ml alpro soja vispgrädde
  • några droppar färskpressad citron
  • 300 g Oatly på mackan
  • 1 tsk vaniljpulver
Gör såhär! 
Börja med daimen genom att blanda alla ingredienserna till daimen i en kastrull. Koka upp och låt koka på medelvärme, daimen ska koka så att det bubblar. Låt koka ca 20-30 min, tiden varierar på hur stor kastrull du har tagit. Rör om då och då men inte får mycket. Volymen daim kommer nu ha minskat i kastrullen och blivit ganska seg i konsistensen när du rör runt med sleven. Häll ut daimen på en plåt klädd med bakplåtspapper och låt svalna helt i rumstemperatur.

Gör nu botten genom att smula sönder 15 st digestivekex, smält det mjölkfria smöret och blanda sedan ner detta i digestivesmulet. Tryck ut smulorna i botten på en springform på ca 20 cm i diameter, botten på formen ska vara klädd med bakplåtspapper. Ställ in formen i kylen.

Smält nu den vita chokladen över ett vattenbad. Blanda under tiden ut 300 g Oatly på mackan och 1 tsk vaniljpulver i en bunke. När den vita chokladen smält, ställ åt sidan medan du vispar upp sojagrädden med några droppar färskpressad citron i. När grädden är färdigvispad, ha ner den smälta chokladen i bunken med oatly blandningen, blanda runt. Vänd nu försiktigt ner sojagrädden i oatly och chokladblandningen. Daimen som nu har svalnat helt ska vara knäckig i konstistensen, är den inte det utan bara väldigt seg så går det också bra. Är den seg så klipp bara av mindre bitar som du sedan blandar ner försiktigt i fyllningen. Är daimen knäckig så bryter du ner passande munsbitar i fyllningen, blanda sedan runt och häll fyllningen över digestivebotten. Dekorera med färska jordgubbar och låt sedan cheesecaken stå i kylen minst 4 timmar innan servering. 

Klart!

Kommentarer