Saffranskola med hasselnötter



Detta är ju bara så gott!Jag provsmakade en bit när jag skar upp kolan och kunde inte sluta smaska i mig! Det blev saffranskola till middag idag, ungefär så mycket åt jag.
Av allt julbak jag har gjort hitintills är dessa helt klart det godaste, överlägset bäst!
Dessa kommer definitivt finnas på vårt gottebord i jul.

Du behöver!

  • 100 g äkta smör

  • 3 dl ekologiskt rörsocker

  • 2 dl vispgrädde

  • 1 dl agavesirap

  • 1 påse mald saffran

  • 1 dl grovhackade och skalade hasselnötter

Gör såhär! 
Smält smöret i en kastrull med tjock botten.
Tillsätt de övriga ingredienserna utom hasselnötterna, koka upp under omrörning. Låt koka på medelvärme, rör då och då så att du känner konsistensen på kolan.
Kolan kommer vara lös ganska länge men kommer sedan tjockna till sig rätt snabbt. Har du en termometer är kolan lagom när den uppnått en temperatur på 120-125 grader Celsius.
Har du precis som jag ingen termometer, droppa lite smet i iskallt vatten, går smeten att forma till en boll så är den klar.
När kolan är klar, ta bort den från plattan och ha i de grovhackade hasselnötterna.
Häll över smeten i en form klädd med bakplåtspapper, ca 20×30 cm. Låt svalna i rumstemperatur, ställ sedan i kyl för att lättare kunna skära upp kolan i bitar.

Kommentarer