Kycklingtacos med kidneybönor



En annorlunda tacosgratäng idag med kycklingfärs och kidneybönor. Till det serverade jag en fräsch mangosalsa, campingdressing och ekologiska tortillachips!
Tortillachipsen var så mycket godare än icke ekologiska kan jag säga, jag blev så glad när jag hittade dem i affären. Det måste vara ett nytt inslag i butikerna, jag har aldrig sett dem förut.

Du behöver till kycklingtacosen!

  • 500 g kycklingfärs

  • 1 gul lök

  • 1 singelvitlök

  • 1 påse chicken tikka kryddmix (spicemaster, ekologisk och sockerfri)

  • 1 liten burk ekologisk majs

  • 1 burk kidneybönor

  • Riven ost

  • Peppar

Du behöver till mangosalsa

  • 1 mogen mango

  • 2 tomater

  • ½ gul lök

  • 0,5 pressad lime

  • 0,5 dl färsk finhackad koriander

  • Svartpeppar

Du behöver till campingsåsen

  • 1 liten burk crème fraiche

  • 1 dl sweet chili sauce

Gör såhär! 
Sätt ugnen på 175 grader.
Hacka lök och vitlök, fräs mjuk i en stekpanna.
Tillsätt kycklingfärsen, peppra och stek den färdig.
Skölj majsen och bönorna och låt rinna av i ett durkslag, tillsätt sedan i stekpannan.
Stek några minuter, ha sedan över allt i en gratängform.
Strö över med valfri mängd riven ost. Gratinera mitt i ugnen ca 10-15 minuter eller tills osten fått en fin färg.

Tärna mango och tomater samt hacka löken fint, häll över allt i en skål.
Finhacka koriander och ha i mangoblandningen, pressa över saften från en halv lime. Krydda med lite svartpeppar. Mangosalsan är klar!

Rör ihop crème fraiche och sweet chili sauce i en skål till en kall sås.

Servera tacogratängen med ekologiska tortillachips.



Kommentarer