Glutenfria saffransrutor med vit choklad



Jag har varit så sugen på något bakat med saffran i någon vecka nu.
Igår testade jag att baka lussebullar efter ett paleo recept jag hittade i en tidning, men alltså nä ...
Det var som att tugga på något som liknade gummi i konsistensen, nej tack.
Idag provbakade jag saffransrutor med bas på hasselnötsmjöl och en vit chokladganache ovanpå.

God smak av saffran och de lättkokta hallonen passade bra till.

Du behöver till saffransrutorna

  • 1,5 dl hasselnötsmjöl

  • 150 g äkta smör

  • 2 stora ekologiska ägg

  • 1,7 dl ekologiskt rörsocker

  • 1 påse mald saffran

  • ½ tsk vaniljpulver

Du behöver till chokladganachen 

  • 1 dl vispgrädde

  • 200 g vit choklad

Gör såhär! 
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör sedan ihop chokladganachen genom att koka upp grädde och sedan hälla detta över chokladen i en skål.
Låt chokladen smälta, rör runt och låt sedan stå i rumstemperatur.
Smält smöret som ska vara i kakan, vispa under tiden ihop ägg och socker poröst för hand.
Blanda sedan alla torra ingredienser i en egen skål, när smöret smält har du i detta i äggblandningen.
Tillsätt sedan det torra och vänd försiktigt runt till en jämn smet.
Häll över smeten i en form klädd med bakplåtspapper.
Ta gärna en mindre form med kanter så att du får en bra höjd på rutorna.
Jag tog en form på ca 20×20 och bakplåtspappret täckte även sidorna så jag behövde inte smörja kanterna.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 25-30 minuter.
Ta sedan ut ur ugnen och låt sedan svalna av i formen.
När kakan svalnat av, vänd den upp och ner och ha på chokladganachen.
Låt stå och stelna minst 1,5 timme i kylskåp innan du skär upp den i bitar och kan servera!
Förvaras i kylskåp.

Servera gärna med syrliga hallon till för att bryta av den vita chokladen.

Kommentarer