Min variant på kioskboll



Ikväll blev jag sugen på att baka något som inte går att relatera till julen.
Jag har länge gått och varit nyfiken på denna kioskboll, skulle det verkligen kunna smaka som förr?
Ja, en viss nostalgikänsla dök minsann upp mellan tuggorna. Jag kan med lätthet säga att kioskboll slår vanlig traditionell chokladboll alla dagar i veckan.

Du behöver! 
  • 6 dl glutenfria havregryn 
  • 150 g äkta smör (rumsvarmt)
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 dl rörsocker
  • 1 tsk äkta vaniljpulver
  • 2 tsk kakao
  • ½ dl kokosflingor (ska i smeten)
  • 1 dl kokosflingor att rulla kioskbollarna i 
Gör såhär!
Häll alla ingredienser i en skål.
Blanda samman ingredienserna och vispa sedan smeten några minuter med elvisp så att du får en slät, fin massa.
Rulla till bollar i valfri storlek, rulla sedan i kokosflingor som dekoration.
Förvaras i kylskåp i 1-2 dagar, vid längre förvaring lägg kioskbollarna i frysen.
Om du använder dig av havregryn som är lite grövre rekommenderar jag att du mixar smeten för bästa resultat och smakupplevelse. 

Kommentarer