Ett måste till jul



Det finns en sak jag bara måste ha till jul och det är marsipangodis!
Jag brukar alltid handla nougatpinnar på julmarknader, men då det inte blev någon julmarknad i år fick det bli affärs-varianten.

Frågan har hägrat länge nu på sociala medier, "vad är jul för dig", och "vad måste du ha på ditt gottebord i jul?" Jag har funderat på den frågan men kom faktiskt inte fram till något.
Jag tyckte för en sekund att jag var ganska tråkig som inte hade någon typisk jul-tradition!
Inte långt efter den tanken gick jag och handlade mitt marsipangodis som jag skulle spara till jul.
Där och då kom jag på att jag faktiskt har en tradition trots allt.
Jag kommer ihåg när jag var liten och fick marsipanfigurer till jul av både mina morföräldrar och farföräldrar, det var verkligen höjdpunkten.
Jag minns så tydligt en gång när farfar fick en hel korg med olika marsipanfigurer i present, detta var ganska tidigt in på julen. Jag var så avundsjuk och jag minns att farfar sa att han inte skulle öppna sin korg förrän i juldagarna.
Nu fortsätter jag den traditionen och invigde julen officiellt idag genom att öppna min låda med marsipangodis!

Vad har du för jultradition?

Kommentarer