Glutenfria Kärleksmums


Ikväll har jag bakat glutenfria kärleksmums till min pappa som han ska få imorgon.
Det är jag skyldig honom sedan många år. Dock blir det inte de kärleksmumsen jag egentligen är skyldig honom eftersom han numera är glutenintolerant. Ingen fara för min del då jag aldrig själv bakar med vetemjöl. Nu undrar ni säkert varför jag är skyldig min pappa kärleksmums?
Jo, det ska jag berätta! Pappa är väldigt glad för denna typ av kaka som ni nog redan har förstått, han brukade få dessa bakade till sig av en barndomskompis till mig och dessa byttor med kärleksmums förvarade han i frysen. Jag själv är också förtjust i denna kaka och kan nog säga att jag var en aning mer förtjust när jag var liten. Kakmonster som jag är smaskade jag i mig de sista av pappas kärleksmums, men jag vågade inte berätta det! Jag skämdes såklart för att jag hade ätit upp pappas favoritkaka och lät därför den tomma byttan stå kvar i frysen!
Varför ta tag i problemet när man kan skjuta det framför sig, så resonerade jag på den tiden.
Nu kan ni säkert räkna ut att pappa kom på mig. Ni kan säkert känna hans besvikelse när han öppnar byttan med kärleksmums bara för att inse att den är tom!
Det tog några år, men nu ska han äntligen få tillbaka sina kärleksmums och jag blir skuldfri 😁
Här kommer receptet!

Du behöver! 
  • 200 g äkta smör
  • 3 ekologiska ägg
  • 1,5 dl mandelmjöl
  • 1 dl kokosmjöl 
  • 1,5 dl rörsocker
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk vaniljpulver
Du behöver till frosting
  • 125 g äkta rumsvarmt smör
  • 230 g mascarpone 
  • 2 msk kakao
  • 1 msk sukrin melis
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 msk starkt kaffe
Gör såhär!
Sätt ugnen på 160 grader varmluft (annars 170 grader)
Vispa äggen poröst. Smält smöret och låt svalna av.
Blanda alla torra ingredienserna i en bunke, blanda sedan ner detta i äggvispet.
Tillsätt det smälta smöret.
Smörj en form på ca 15x20 cm, bröa med kokosflingor.
Häll i smeten och grädda mitt i ugnen 10 minuter.
Öppna sedan ugnen och sätt ner gallret med formen i den nedre delen, grädda ytterligare 15 minuter.
Ta ut och låt svalna.
Rör ihop ingredienserna till frostingen, bre sedan frosting på den avsvalnade kakan.
Dekorera med kokosflingor.
Låt stå kallt ca 30 min innan servering.

Kommentarer