Glutenfri rulltårta med chokladsmörkräm


Egentligen hade jag tänkt vänta med att lägga ut detta receptet tills jag hade en bättre bild att presentera, för som ni ser blev själva blev rulltårtan lite sisådär till utseendet.
Vi kan väl vara överens om att den lämnar lite att önska!
I eftermiddags satt jag tillsammans med mormor i hennes kök och tittade igenom gamla kokböcker som mormors mamma en gång själv suttit och bläddrat i.
Jag åkte ifrån mormor med ny inspiration och mobilen full med receptbilder.
Bland annat hittade jag detta receptet på ljus rulltårta med chokladsmörkräm.
Smaken tog mig direkt bakåt i tiden till ett kalas för länge länge sedan där denna rulltårta serverades!
Jag kan inte komma ihåg vem som stod som värd för kalaset, jag minns bara att jag var väldigt liten.
Hur underbart är det inte att sitta och bläddra i kokböcker från början av 1900-talet och hitta sådana här guldkorn till recept? Magiskt.

Receptet som lyder här innehåller sukrin melis istället för florsocker (min version av receptet), men vill du hellre använda dig av florsocker som ingår i originalreceptet så byter du bara rakt av.

Du behöver! 
  • 3 ägg
  • 130 g rörsocker
  • 50 g potatismjöl 
  • 1 tsk bakpulver 
Du behöver till chokladsmörkrämen!
  • 50 g rumsvarm smör
  • 50 g sukrin melis (annars 75 g florsocker)
  • 1 äggula 
  • 2 msk kakao
Gör såhär! 
Sätt ugnen på 200 grader varmluft.
Vispa ägg och rörsocker pösigt.
Blanda potatismjöl och bakpulver väl, blanda sedan ner detta i äggvispet.
Grädda mitt i ugnen ca 5-7 minuter.
Ta ut ur ugnen och vänd upp och ner på ett bakplåtspapper, ta bort bakplåtspappret som varit med inne i ugnen. Låt kakan svalna.
Vispa under tiden ihop rumsvarmt smör, sukrin melis, äggula och kakao till en slät smörkräm.
Bred detta över kakan och rulla sedan ihop till en rulltårta.




Kommentarer