Bärsallad med råkräm





God fortsättning önskar jag er! Hoppas ni har haft en underbar och stillsam jul.
Min jul har bestått av oändligt mycket bakande då jag firade jul på två ställen detta året.
Julbaket var uppskattat på båda hållen men det tog som sagt tid, så pass mycket tid att bloggen blev åsidosatt några dagar!

Nu är jag igång igen och har ikväll gjort en himmelskt god efterrätt/dessert som nog kan klassas som en av de enklaste i sitt slag men helt klart en av de godaste också, bärsallad med råkräm!
Passar perfekt nu när den ganska så tunga och söta julen börjar gå mot sitt slut och nyårsfirandet börjar planeras. Varför inte bjuda på detta till nyår? Mängden på antalet bär varierar såklart på hur många gäster du bjuder, jag tog en förpackning av alla nämnda bär och jag skulle uppskatta det till 4 portioner. Råkrämen räcker långt beroende på hur du väljer att servera den.
Gör du som jag, väljer att ha den i lager-på-lager skulle jag säga att råkrämen räcker till 6 portioner.

Du behöver! 
  • 125 g färska jordgubbar
  • 125 g färska blåbär 
  • 125 g färska hallon
  • 125 g färska björnbär
Du behöver till råkrämen 
  • 1 vaniljstång 
  • 0,5 dl rörsocker
  • 3 dl grädde 
  • 3 äggulor från ekologiska ägg
Gör såhär!
Vispa grädden fluffig, ställ åt sidan.
Ha i äggulor, rörsocker och innehållet från vaniljstången i en bunke, vispa ihop till en ljus kräm.
Vänd sedan ner grädden i äggkrämen.
Skölj av och ansa eventuellt bären, varva sedan bär och råkräm i portionsglas.
Servera! 

Kommentarer