Glutenfri kladdkaka med hasselnötskräm


Till efterrätt bjöd jag mina gäster på glutenfri kladdkaka med hasselnötskräm!
Supergod och perfekt kladdig, det gick inte att urskilja denna från en "vanlig" kladdkaka baserad på vetemjöl. Jag vågar nog påstå att denna variant är godast av alla glutenfria kladdkakor jag bakat.

Du behöver!
  • 150 g äkta smör
  • 3 st ägg
  • 1,5 dl rörsocker
  • 2 dl mandelmjöl 
  • 4 msk kakao
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 dl hasselnötskräm från kung markatta 
  • Vispgrädde
Gör såhär!
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form med avtagbar kant på 24 cm. Jag bröade med kokosflingor. 
Smält smöret och låt svalna av lite, tillsätt sedan 1 dl hasselnötskräm i smöret och blanda ut.
Tillsätt sedan socker, kakao och vaniljpulver. Blanda runt.
Tillsätt sedan mandelmjölet, blanda runt.
Tillsätt sedan ett ägg i taget och blanda ut varje ägg i smeten ordentligt innan du tillsätter ett nytt.
Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 16-17 minuter.
Smeten ska fortfarande vara dallrig i mitten.
Ta ut kladdkakan ur ugnen och låt stå och svalna av, ställ sedan i kylskåp 1-2 timmar innan servering.

Servera med vispad grädde. 

Kommentarer