Vegansk glutenfri semla



Min första egengjorda semla någonsin! Naturligt glutenfri och vegansk.
Mandelmassan gjorde jag också själv efter ett recept jag hittade på nätet.
Det var enklare än jag trodde faktiskt och det var riktigt kul att ha en deg som jäste under bakduken.
Jag gav upp bullbaket fullständigt när jag gick över till glutenfritt, nu äntligen verkar jag ha listat ut hur jag ska gå tillväga.

Du behöver! 
  • 45 g smakneutral kokosolja
  • 0,25 pkt jäst
  • 1,25 dl osötad mandeldryck
  • 0,5 dl rörsocker
  • 2,5 dl bovetemjöl
  • 0,5 dl kokosmjöl
  • 1,3 tsk stött kardemumma
  • 1 dl mandelmjöl 
  • 2 msk agavesirap 
  • Sojagrädde
  • 1 tsk sukrin melis att pudra med
Gör såhär!
Smält kokosoljan försiktigt, tillsätt sedan mandeldrycken.
Värm till 37 grader (fingervarmt) tillsätt sedan jästen.
Rör försiktigt ut jästen i blandningen, tillsätt sedan bovetemjöl, kokosmjöl, socker och kardemumma.
Låt jäsa under en bakduk minst 30 min.
Forma sedan degen till 4-5 bullar.
Lägg bullarna på en plåt klädd med bakplåtspapper, låt jäsa ytterligare 20 minuter under bakduk.
Gör under tiden mandelmassan genom att röra ihop mandelmjöl och agavesirap, ställ sedan i kylskåp.
När bullarna jäst färdigt, grädda mitt i ugnen på 250 grader i 7-8 minuter.
Låt bullarna svalna av, skär en trekant på bullens ovansida.
Ta av trekanten och fyll med mandelmassa, spritsa ut sojagrädden.
Lägg på locket och dekorera med sukrin melis. 


Kommentarer