Min veganska jacob


Ikväll bestämde vi oss för att äta en maträtt med banan i, vilket fick mig att direkt tänka på flygande Jacob. När annars har man banan i en maträtt? Inte så ofta, åtminstone inte i detta huset.
Ni sitter förmodligen och tänker att det inte alls liknar en flygande Jacob, vegansk eller inte.
Nej, jag kan nog hålla med er där. Jag är nämligen inte särskilt förtjust i för mycket tomatsmak i maträtter, vilket jag vill minnas mig att det är i en äkta flygande Jacob.
Tomatsås tar mig tillbaka till barndomens korv stroganoff, bara tanken på den ger mig rysningar.
Nog talat om tomatsås.
I min veganska Jacob hittar du banan, mango, kokosmjölk, kikärtor och edamamebönor. Även några pinjenötter går att fiska fram. Lite curry, mango chutney och en stänk sambal oelek på det och vi är i hamn.

Du behöver!
  • 1 burk kokosmjölk
  • Ca 1 dl mandelmjölk
  • 1 msk curry (ev lite till)
  • 1 grönsaksbuljontärning
  • Peppar
  • 1,5 msk mango chutney
  • 0,5-1 tsk sambal oelek
  • 1 gul lök
  • 230 g avrunna kikärtor
  • 2 bananer
  • 1 stor färsk mango
  • en handfull edamamebönor
  • en handfull pinjenötter
  • Råris
Gör såhär
Skala och fräs löken mjuk i en stekgryta.
Tillsätt kokosmjölk, mandelmjölk, curry, peppar och en grönsaksbuljongtärning.
Koka sakta upp och låt sedan småputtra medan du kokar riset.
När riset börjar bli klart, tillsätt skivad banan, grovhackad mango, pinjenötter samt edamamebönor.
Skölj av kikärtorna och tillsätt i grytan.
Tillsätt mango chutney och sambal oelek. Smaka av.
Tillsätt eventuellt mer krydda om du tycker det behövs.

Servera med råris. 

Kommentarer