Wraps med vegansk fyllning


Vilket helt fantastiskt väder vi har haft denna helgen! Äntligen är våren här. Jag och hunden har varit ute flera timmar i trädgården och njutit. Med värme kommer också fästingar, märkte vi. Två stycken har jag redan haft krypande på mig, som tur är gillar inte fästingarna mig nämnvärt. De kryper runt så pass länge att jag hinner upptäcka dem. Jag kan räkna på mina händer hur många jag har haft genom åren. Hunden däremot är inte lika skonad, men nu har jag beställt hem naturligt fästingmedel som han ska få. Tills att det anländer får det bli borstning och djupkoll i pälsen efter varje tur utomhus, det hjälper lite åtminstone eftersom fästingarna vandrar runt en god stund innan de biter sig fast. Med sol och värme kommer också utflykter med tillhörande matsäck! Här är den perfekta wrapen att ta med på alla härliga utflykter i sommar. Förutom "gojjan" så fyller jag mina wraps med salladsblad, skivad gurka och tomatskivor.

Du behöver! Till ca 6 wraps
  • 6 st tunnbrödsrullar
  • 2 normalstora morötter
  • 1 handfull grönkål
  • 1 gul lök
  • 1 paket med kikärtor (avrunnen vikt 230 g)
  • 2 msk färsk persilja
  • 1 msk senap
  • 3 msk vegansk chili majonnäs (Reneé Voltaire)
  • Valfri mängd peppar
  • Salladsblad 
  • gurka i skivor
  • Skivad tomat
Gör såhär!
Riv morötterna grovt på rivjärn, ha sedan ner i en stor skål. 
Mixa grönkål, lök, kikärtorna (avrunna, sköljda), persilja, senap, chili majonnäs, peppar i en matberedare. Mixa tills allting har gått ihop sig till ett. Blanda ner detta tillsammans med morötterna i skålen. Skölj salladen, gurkan och tomaten. Skär gurkan och tomaterna i tunna skivor. 
Ta fram tunnbröden och börja med att lägga salladsbladet längs ena långsidan, lägg en bit ifrån kanten så att du kan vika över och rulla ihop sen. När du lagt salladsbladet, ta en sked och lägg kikärts och morotsröran längs med salladsbladet, toppa med tomat och gurka. Rulla sedan ihop till en wrap. 
Upprepa proceduren tills du har 6 st wraps. 

Klart!

Kommentarer