Vegansk Hamburgare



Hamburgare är en riktig helgklassiker, och självklart går det att göra en utsökt god vegansk hamburgare också, med hemgjord dressing dessutom. Jag har ätit mig proppmätt på två sådana här ikväll. Det får mig att tänka på min farmor. Hon är så bekymrad över att jag skulle behöva lägga mig med kurrande mage om kvällarna, eftersom jag är vegan. Du behöver inte vara orolig farmor, denna magen kurrar inte på många timmar. Det kan jag försäkra. Lider du av kurrande veganmage?
Var bara lugn, detta recept botar alla kurrande veganmagar i världen.

Du behöver! 
  • 1 dl röda linser
  • 2 stora sötpotatisar
  • 1 gul lök
  • 0,5 dl havregryn
  • 4 msk majsstärkelse
  • 1 tsk sambal oelek
  • Salt & Peppar
  • Olivolja till stekning
Du behöver till dressingen! 
  • 2 msk vegansk chilimajonnäs (Renée Voltaire)
  • 1 msk äkta jordnötssmör
  • 1 ½ msk mandeldryck
  • 1 handfull färsk ruccola
  • Salt & Peppar
Gör såhär!
Koka linserna mjuka i 2,5 dl vatten. Skala och hacka sötpotatisen i bitar och koka även dessa mjuka. 
Finhacka löken och fräs mjuk i stekpanna, denna ska ner i smeten sen. När sötpotatisen mjuknat, häll av vattnet och ha ner sötpotatisen i en bunke, mosa sedan med en gaffel. Ha i de röda linserna, havregryn, majsstärkelse, den frästa löken, sambal oelek och kryddor. Blanda runt till en jämn smet. 
Värm upp stekpannan och ha i en skvätt olivolja. Ta en större sked och klicka ut smeten i stekpannan och forma till större biffar. Stek på var sida 2-3 minuter. Gör nu dressingen genom att ha i alla ingredienserna till dressingen i en matberedare, mixa samman till en dressing. Servera hamburgaren med dina favorittillbehör och den veganska dressingen.

Kommentarer