Vegansk vanilj och jordnötsmilkshake


Hela dagen har jag gått och tänkt att jag skulle göra en vegansk milkshake när jag kom hem. Jag har ju fortfarande väldigt mycket jordnötssmör i min 1 kilos burk som jag köpte på matsmart som behöver användas upp. Mitt stora bekymmer under dagen har varit att fundera ut på vilket sätt jag skulle göra milkshaken. Jag vill ha milkshaken lite tjockare i konsistensen, det enda jag kunde komma på då skulle kunna vara kokosgrädde. Dock anser jag att kokosgrädde har en på tok för markant smak som gärna tar över precis alla andra smaker. Affären jag brukar handla i har tyvärr haft ett mycket dåligt utbud av veganska produkter. För någon månad sedan kunde man vara med i en undersökning och uttrycka sina eventuella missnöje kring butiken. Jag kände mig en aningens bitter när jag inte sparade på klagomålen gällande det veganska utbudet. Det måste varit fler som känt samma bitterhet som mig, för nu helt plötsligt har de veganska alternativen börjat dyka upp mer och mer. När jag gick där och handlade styrde jag benen lite halvtrött mot frysdisken och glassarna. Vem vet, kanske kanske har det kommit in en vegansk glass till min milkshake? Jag blev som ett barn på julafton när jag såg en vegansk vaniljglass från Oatly! Resultatet ser du på bilden här ovan! Jag smaskade glatt i mig hela milkshaken och halva glasspaketet med vaniljglass, och slickade i mig halva kastrullen med hemgjord chokladsås.... Chokladsåsen kan du förresten spara i kylen i ca 1 veckas tid, om du får någon över det vill säga.

Du behöver! Till chokladsåsen
  • 1 dl kallt vatten
  • 1 dl kakao
  • 3/4 dl agavesirap
  • 30 g mörk vegansk choklad
Du behöver! Till milkshaken
  • 3 msk äkta jordnötssmör
  • 1 dl havremjölk (eller annan växtbaserad mjölk)
  • 2,5 dl oatly vaniljglass
  • hackade jordnötter till dekoration
Gör såhär!
Lägg milkshakeglaset i frysen så att det blir riktigt kallt.
Börja sedan med att koka chokladsåsen. Ha i vatten, kakao och agavesirap i en kastrull.
Koka upp under konstant omrörning, sänk sedan värmen och fortsätt röra om i kastrullen tills såsen tjocknat något. Ta bort från värmen och ha i den veganska chokladen. Rör om tills chokladen smält.
Såsen är nu klar och kan ställas åt sidan. Hacka jordnötterna som ska vara till dekoration på glaset, ställ åt sidan. Mixa sedan samman jordnötssmör, havremjölk och oatly vaniljglass i en blender till en milkshake. Ta fram glaset ur frysen och häll chokladsås på glasets insida, pensla sedan choklad på glasets ovansida och doppa glaset i de hackade jordnötterna. Häll sedan ner milkshaken i det dekorerade glaset, toppa med mer oatly vaniljglass och chokladsås. 
Servera direkt!







I samarbete med matsmart





Kommentarer