Sötsur kycklinggryta



Idag har jag gått och varit galet sugen på thailändskt/kinesisk mat. Jag har sedan barnsben varit löjligt förtjust i anrättningen "kyckling i sötsur sås".
Jag bestämde mig för att laga sötsur kyckling till middag idag, resultatet blev fullt godkänt. Jag saknade dock vattenkastanjerna som jag olyckligtvis inte kunde hitta i mataffären. Gillar du också vattenkastanjer så tillsätt det i receptet.

Du behöver! 

  • 500 g strimlad färsk kyckling

  • 1 liten gul lök

  • 2 singelvitlök

  • 1 röd paprika

  • 1 mogen mango

  • 1 burk minimajs

  • 1,5-2 dl sweet chili sauce

  • 2 msk kycklingfond

  • ca 4-5 dl vatten

  • 3-4 msk maizena redning (majs)

  • 2 tsk vitvinsvinäger

  • Råris

Gör såhär!Skala och hacka löken. Hacka även paprikan i fina småbitar.
Fräs löken och paprikan mjuk i stekpanna, ha i vitlöken när lök och paprika börjar mjukna. Tillsätt kycklingen och stek några minuter så att den får färg.
Häll över allt i en stekgryta. Tillsätt 3 dl vatten, sweet chili sauce och kycklingfond i stekgrytan. Låt puttra på svag värme.
Ta 1 dl vatten i ett glas och rör ut 3-4 msk maizena redning, häll sedan i redningen i stekgrytan. Grytan ska tjockan lite så att du kan ta tillvara på såsen som blir. Här får man avgöra själv hur tjock man vill ha grytan, tycker du att den är för tunn, blanda mer redning och lite vatten i ett glas och häll i.
Ha till sist i tärnad mango och minimajsen, skär minimajsen eller behåll som de är. Jag valde att skära minimajsen så att jag fick mindre bitar i grytan.
Låt puttra på svag värme medan du kokar riset enligt anvisningarna på förpackningen.

Kommentarer