Pepparkaksboll med lingonsmul



Ja, jag har också smygstartat julen. Det finns ju så himla mycket gott att baka så det är nog lika bra att börja nu så att allt hinns med!
Dessa pepparkaksbollar med lingonsmul på blev så goda!Som att äta pepparkaksdeg fast bättre.
Några doppade jag i vit choklad och några i mörk, gillar man vit choklad så kan jag nog säga att de smakade något bättre än de som var doppade i mörk.
Lingonpulvret tillför en syra som gör sig mycket bra till pepparkakskryddan, men framför allt till den vita chokladen! En magisk kombination faktiskt.

Du behöver! 

  • 10 dl havregryn (jag använder Gyllenhammars, den gröna)

  • 250 g äkta rumsvarmt smör

  • 5 msk varmt vatten

  • 1,5 dl björksocker

  • 2,5 msk pepparkakskrydda (som du enkelt gör själv)

  • Ekologiskt lingonpulver

  • 400 g choklad att doppa bollarna i (vit/mörk, eller både och)

Pepparkakskrydda

  • 2 msk malen ingefära

  • 2 msk mald äkta kanel

  • 1 msk malen kardemumma

  • 1 msk kryddnejlika

  • 1 tsk äkta vaniljpulver

Blanda och förvara pepparkakskryddan i en återsluten burk

Gör såhär! 
Mixa havregrynen till mjöl i en matberedare. Häll över i en stor skål.
Skär smöret i kuber och ha i havremjölet, tillsätt 5 msk ljummet vatten, björksocker och pepparkakskrydda.
Knåda till en jämn och slät deg, forma sedan till bollar i valfri storlek.
Doppa i smält choklad och ställ på ett fat som får plats i kylen, strö sedan över lingonpulver.
Förvaras i kylskåp.



Recept av mig.

Kommentarer