Budapest med chokladgrädde och hallon



En bakelse som jag aldrig har vågat göra, fram tills idag!
Jag har alltid trott att den ska vara svår med många moment, men jag har egentligen aldrig kollat in receptet särskilt noga och borde inte ha haft denna förutfattade mening om denna underbara bakelse!
För något år sedan var jag på ett fik vid Österlen och åt där en underbart god budapest med choklad.
Jag bestämde mig idag för att efterlikna denna utan att ha något recept att gå på mer än originalreceptet som går att hitta överallt.
Förutom att jag saknade en tull till min spritspåse är jag sjukt nöjd med resultatet! Hade jag haft en tull hade jag kunnat spritsa ut fler längder och på så vis fått den högre och inte så platt, men det får vara en petitess idag.

Du behöver!

  • 1,5 dl hasselnötsmjöl (det går bra att göra eget mjöl genom att mixa skalade hasselnötter i en matberedare)

  • 2 dl björksocker

  • 0,5 dl maizena (majs)

  • 4 normalstora ekologiska äggvitor

  • 3 dl vispad grädde

  • 1 ½ msk kakao

  • 1 msk sukrin melis

  • ½ tsk vaniljpulver

  • 1 paket färska hallon

  • 50 g mörk choklad

Gör såhär!Sätt ugnen på 170 grader.
Mät upp 1,5 dl hasselnötsmjöl, 1 dl björksocker och maizena i en skål. Blanda.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt 1 dl björksocker men lite i taget.Fortsätt vispa så att det håller sig till ett hårt skum.
Blanda sedan försiktigt ner blandningen av hasselnötsmjöl, björksocker och maizena i äggvitan.
Spritsa ut med sprits och tyll mellan 17-18 plåtlånga strängar tätt på bakplåtspappret eller tills smeten tar slut.
Det går bra att spritsa utan tull men strängarna blir färre.Grädda mitt i ugnen på 170 grader i 20 min, lufta ugnen några sekunder (öppna luckan) och baka sedan ytterligare i 2 min.
Ta ut botten ur ugnen och låt svalna, lägg på ett bakplåtspapper på botten och vänd den så att du har undersidan uppåt.
Medan botten kallnar så häll upp grädde, kakao, sukrin melis och vaniljpulver i en bunke.Vispa sedan.
När botten är kall, stryk ett tunt lager grädde över botten, dela hallonen och sprid ut över grädden.
Rulla sedan ihop till en rulle.
Smält choklad och ringla över som dekoration.

Njut! 

Kommentarer