Sötpotatis i ugn med kall kycklingröra

Idag har jag skaffat mig en ny favoriträtt, detta var supergott och riktigt enkelt att tillaga!




Du behöver till 4 portioner!

  • 4 medelstora sötpotatisar
  • 2 kycklingfiléer
  • 130 g kidneybönor (1 paket)
  • 1 röd paprika
  • ½ gul lök
  • 1 äpple
  • 1 burk creme fraiche
  • 1 dl majonnäs
  • Salt & Peppar
  • Curry
  • Chiliflakes
  • Olivolja

Gör såhär
Sätt ugnen på 200 grader.
Dela sötpotatisen rakt av så att du får två halvor, lägg halvorna på bakplåtspapper.
Skölj av kidneybönorna och låt rinna av. Lägg för sig själv på samma plåt som potatisen.
Blanda lite olja med salt och peppar och en nypa chiliflakes, pensla sedan potatisen och bönorna med blandningen.
Ställ mitt i ugnen ca 25-30 minuter, kolla till bönorna så att de inte blir för rostade, lägg på grillfolie vid behov.
Skär sedan kycklingen i kuber, salta och peppra och stek sedan tills det är helt genomstekt.
Under tiden kycklingen steks, finhacka lök, paprika och äpple.
När kycklingen är klar och har fått svalna av, blanda kyckling, paprika, lök och äpple med creme fraiche och majonnäs.
Krydda med curry efter tycke och smak, jag gör min röra rätt så stark.

När potatisen och bönorna är färdiga, servera allt tillsammans!

Röran blir godast om den får lov att stå till sig några timmar, den kan med fördel förberedas dagen innan.

Kommentarer