Min absolut godaste kycklinggratäng

Den gjorde jag idag! Den är så himla god att jag skulle kunna äta den flera dagar i veckan.
Syrlig, söt och lite stark, helt perfekt kombination. Ett hett tips för mer sälta är att knapersteka bacon och ha i precis innan gratängen går i ugnen.




Du behöver 

  • drygt 1 kg kycklingfilé
  • Bacon (kan uteslutas)
  • 1 grönt äpple av märket granny smith
  • 1 röd paprika
  • 1 liten purjolök
  • 5 dl creme fraiche
  • 3 dl grädde
  • 2-3 tsk sambal oelek (jag använde själv 3 tsk för lite mer hetta)
  • 3-4 stora matskedar mango chutney
  • Riven Ost
  • Salt & Peppar

Gör såhär!
Sätt ugnen på 200 grader.
Stek kycklingen några minuter på var sida så att den får färg.
Medan kycklingen steks, skala och finhacka äpplet, paprikan och purjolöken.
Koka upp creme fraiche och grädde, tillsätt sambal oelek och mango chutney.
Smaka av, tillsätt eventuellt mer chutney eller sambal oelek om du bara tog 2 tsk.
Ha sedan i äpplet, paprikan och purjolöken. Låt det småputtra några minuter på svag värme.
Lägg kycklingen i en ugnssäker form, häll sedan över såsen och fördela över all kyckling.
Om du valt att ha knaperstekt bacon, fördela det överst.
Ha sedan på riven ost efter behag.
Ställ mitt i ugnen 20-25 minter, osten ska ha fått fin färg.
Servera med valfritt tillbehör, men gärna råris.

Kommentarer