Jordgubb och Rabarberkompott



I eftermiddags gick jag ut och skördade bland rabarberna, tanken var att jag skulle göra en paj på jordgubb och rabarber till Fredagsmyset. Jag hittade ett smuldegsrecept baserat på mandelmjöl, men jag la till havregryn också för att det ska efterlikna en vanlig smuldeg ännu mer. När pajen var färdig och kom ut insåg jag att den var väldigt rinnig, såklart för att jag glömt bort att pudra den med någon form av stärkelse. Jag la upp en bit på tallriken men tyckte inte alls att det såg gott ut och besvikelsen var ett faktum! Istället för att slänga alltihop rörde jag runt i hela pajen tills det liknade en kompott, tog fram glas och varvade "kompotten" med vaniljgrädde. Resultatet blev magiskt gott, mycket godare än en enkel paj!
Använd en liten pajform till detta receptet.


Du behöver till pajen

  • Uppskattningsvis 3 stora rabarber, det ska täcka pajbotten.

  • Ca 2 dl jordgubbar, det ska täcka rabarberna

  • 1 msk sukrin melis

Du behöver till smuldegen

  • ½ dl mandelmjöl

  • ½ dl havregryn

  • 2 msk riven kokos

  • 25 gram smör

  • ½ krm vaniljpulver

  • 1 krm kardemumma

  • 1 krm kanel

  • 1 msk sukrin melis

Gör såhär
Sätt ugnen på 175 grader
Hacka rabarberna i små bitar och lägg i botten av pajformen.
Skiva jordgubbarna och lägg ovanpå rabarberna.
Pudra över 1 msk sukrin melis.
Mät upp mandelmjöl, havregryn, riven kokos, vaniljpulver, kardemumma, kanel och sukrin melis i en skål.
Blanda ihop alla ingredienserna, tillsätt sedan smöret och nyp ihop till en smuldeg. Fördela sedan över rabarberna/jordgubbarna.
Låt pajen stå inne ca 15-20 min, smuldegen får inte bli för bränd.

Vispa under tiden grädde med 1 krm vaniljpulver.
När pajen svalnat, blanda runt allt till en kompott, varva lager med kompott och grädde i ett serveringsglas.

Givetvis går det utmärkt att äta pajen som en paj, men se då till att ha någon stärkelse som binder vätskan i pajen. Dock rekommenderar jag att göra som jag, rör ihop det till en kompott istället, blir mycket godare!

Kommentarer