Strawberry cups


Dessa små strawberry cups är friska och somriga små godbitar som är perfekta att ha liggandes i frysen. Cupsen ger en känsla av att äta en bit glass, det bästa är att dessa är så mycket nyttigare och hälsosammare än vanlig glass. Sommaren är till för att unna sig och äta gott, samtidigt vill jag ändå hålla en viss koll på hur mycket jag egentligen stoppar i mig av allt det goda! Det behöver jag inte med dessa utan kan stoppa i mig för glatta livet utan att det gör något. Cupsen är väldigt små eftersom jag använder ischokladformar, men vill du så kan du absolut ta större formar! Jag uppskattar små munsbitar och därför passar ischokladformarna ypperligt bra.

Du behöver! 
  • 250 g jordgubbar (frysta eller färska)
  • Saften från 1 ekologisk citron
  • 2 msk agavesirap 
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 2 msk ekologiskt jordgubbspulver (valfritt)
  • 1 dl smakneutral kokosolja
  • Ca 30-35 små ischokladformar
Gör såhär! 
Häll jordgubbarna i en kastrull (använder du färska så noppa dem först) tillsätt saften från citronen samt agavesirapen, koka upp. Låt koka ihop sig några minuter på medelvärme, rör runt då och då. Mixa sedan jordgubbsblandningen helt slätt, tillsätt den smakneutrala kokosoljan och låt smälta under omrörning. Tillsätt även 2 msk ekologiskt jordgubbspulver. Häll jordgubbssmeten i ischokladformarna och låt stå i frysen och stelna, det tar ca 1 timme, sedan är de klara! 

Förvaras i frys

Kommentarer