Mandelrutor (Veganska, glutenfria)


Jag vet inte hur det är för er, men jag bara måste ha någon sorts mat eller mellanmål som alltid står redo i kylen när jag blir akut hungrig! Jag har ett ganska hektiskt liv med mycket att stå i varje dag med jobb, hästar, hund, katt, hus. Ungefär som de flesta andra människor med andra ord. Många gånger blir det långa dagar med en kurrande, tom mage som slutresultat. När jag väl är hemma med lågt blodsocker och dåligt humör, ja då kastar jag mig över första bästa sak jag ser. Denna sak brukar mestadels bli frukt. Frukt i sig är väl helt okej, men att ha ett gäng supergoda och nyttiga mandelrutor väntandes i kylen är mer än okej. Rutorna är enkla att baka och ska inte in i någon ugn. Du kan även göra dem helt raw genom att köpa raw ingredienser till receptet. Jag har gjort eget mandelsmör, men om du hellre föredrar att köpa färdigt mandelsmör så går det lika bra.

Du behöver till botten!
  • 4 dl mandlar av god kvalité
  • 2 dl ekologiska torkade dadlar
  • 2-3 msk kakao (beroende på hur stark smak av kakao du vill ha)
  • 2 msk vatten
Du behöver till fyllningen! 
  • 1 dl mandelsmör (eller 1,5 dl mandlar + himalayasalt om du gör eget smör)
  • 1 dl smält smakneutral kokosolja
  • 0,5 dl agavesirap
  • 0,5 tsk vaniljpulver 
Gör såhär! 
Mixa mandlarna som ska vara till botten tills det blir smulor av det. Tillsätt övriga ingredienser till botten och mixa på nytt. Tryck ut botten i en form klädd med bakplåtspapper på ca 15x15 cm. 
Ställ botten i kylen medan du gör fyllningen. Om du väljer att göra eget mandelsmör, mixa 1,5 dl mandlar + 0,5 tsk himalayasalt tills att det blir smör, du får mixa en god stund samt skrapa ner från sidorna några gånger. När mandesmöret är klart, smält kokosoljan och mixa sedan ihop detta med mandelsmör, agavesirap och vaniljpulver. Ta ut botten från kylen och häll fyllningen över botten. Ställ in i kylen och låt stelna ca 1 timme innan servering. 



Kommentarer