Jordgubb och rabarberpizza



Ikväll åt jag denna jordgubbs och rabarberpizza till middag! Det är ju faktiskt pizza så varför inte? Egentligen passar den nog bäst som en efterrätt, men varför vara som alla andra när man kan vara sig själv? Så i detta huset äter vi efterrätten till middag istället, åtminstone nu när det är sommar. Det är svårt att få i sig någon varm mat när det är så varmt ute. Det äts väldigt mycket frukt här hemma just nu kan jag säga! Eftersom det är säsong för rabarber bestämde jag mig för att ha jordgubb och rabarberkompott på pizzan. Jag fick tyvärr gå och köpa mig två stora rabarberstjälkar, mina egna har inte vuxit upp ännu! Kanske att det tar fart nu när vi ikväll äntligen fick en skvätt regn. Jag var lite lat och köpte en färdig pizzadeg idag, jag hittade faktiskt en som var både vegansk och glutenfri så jag slog till. Resultatet blev överraskande bra! Receptet avser en pizzabotten och blir till ca 6-8 bitar beroende på hur stor bit man skär upp till varje portion. Servera gärna med växtbaserad grädde eller vaniljsås.

Du behöver till botten! 
  • Pizzabotten till en st pizza (glutenfri och vegansk)
  • Ca ½ tsk kardemumma
Du behöver till kompotten! 
  • 250 g rabarber 
  • 150 g jordgubbar (frysta eller färska)
  • 0,5 dl agavesirap
  • 2 msk vatten + redning (maizena)
  • Innehållet från en vaniljstång 
  • Du behöver till toppingen! 
  • Ca 0,5 liter skivade jordgubbar
  • Ca 100 g marinerade rabarberbitar ( 2 dl vatten, 0,5 dl agavesirap, en vaniljstång)
  • Ca 50 g riven vit vegansk choklad

Gör såhär! 
Starta ugnen enligt anvisningarna på pizzapaketet, börja sedan med kompotten. Skölj rabarberna och skär i mindre bitar, ansa och skölj jordgubbarna. Ha i rabarber, jordgubbar, innehållet från en vaniljstång (lägg även i stången när du kokar kompotten, ta bort den sedan) och agavesirap i en kastrull, koka upp och låt koka ihop ca 10 min till en kompott. Tillsätt 2 msk vatten blandat med 1 msk maizena mot slutet för att få en lite tjockare kompott. När kompotten är klar, ta fram pizzabotten, pudra 0,5 tsk kardemumma över botten och bre sedan kompotten över pizzan (likt en tomatsås) och ställ mitt i ugnen ca 10-12 minuter. Ta ut och låt svalna av. Medan pizzan är i ugnen, lägg 100 g rabarberbitar i en bunke. Koka sedan upp vatten, agavesirap och innehållet från en vaniljstång (lägg även ner den urskrapade stången) när det kokat upp, häll detta över rabarberna i bunken. Låt sedan stå och marinera medan pizzan blir klar i ugnen och sedan svalnar av. När pizzan svalnat av, dekorera med skivade jordgubbar och de marinerade rabarberna (ej själva marinaden utan häll av den först) riv sedan över vit vegansk choklad.

Servera med växtbaserad grädde eller vaniljsås!


Kommentarer