Lyxiga fattiga riddare


Idag fick det bli en extra lyxig frukost i form av fattiga riddare med nöt-créme i! Kanske inte den mest hälsosamma frukosten, men varför inte? Jag insåg igår att nöt-crémen är vegansk, vilket jag inte visste tidigare. En glad överraskning och jag kommer nog skapa mig ett bakrecept med nöt-cremén som huvudingrediens inom snar framtid. Jag gör mina fattiga riddare på vanliga brödskivor, men efter två försök har jag insett att ju ljusare och mjukare brödet är, ju svårare är det att steka. Det bästa brödet i mitt tycke är en vanlig limpa som är lite brunare i färgen. Den håller ihop bättre. Jag skär bort de hårda kanterna på brödskivan och kavlar sedan ut brödskivan med brödkavel tills den är väldigt tunn. Därefter brer jag på ett ordentligt lager med nöt-cremé, rullar ihop brödskivan till en rulle och doppar i växtbaserad mjölk som jag blandat ner en nypa vaniljpulver i. Sedan steker jag rullarna i en skvätt olivolja tills de är gyllenbruna på båda sidorna, därefter är det klart! Jag åt mina fattiga riddare med några svenska jordgubbar, bättre söndagsfrukost kunde det inte bli.

Kommentarer