Vegobitar i sötsur sås


Idag var jag galet sugen på kinamat så jag gjorde helt enkelt vegobitar i en sötsur sås till middag! Såsen blev ganska mörk av den kinesiska sojan, men precis lika god ändå. Någon tomatpuré hade jag inte hemma så det fick bli sweet chili sås istället, det gick precis lika bra om inte bättre! Jag tror jag kommer använda mig av sweet chili sås även nästa gång jag gör detta recept. Det blev verkligen supergott och denna rätten hamnade verkligen i topp fem av mina bästa veganska rätter.

Du behöver!
  • 1 rödlök
  • ½ msk färskriven ingefära
  • 2 vitlöksklyftor
  • 4 msk sweet chili sås
  • 2 msk äpplecidervinäger
  • 3 msk agavesirap
  • 2 msk kinesisk soja 
  • 2 dl grönsaksfond ( vatten + 1 grönsaksbuljongtärning)
  • Valfri mängd peppar
  • Valfri mängd chiliflakes
  • 2 msk majsmjöl
  • Ananas i burk (220 g)
  • ½ liten burk vattenkastanjer (227 g)
  • ½ burk minimajs (425 g)
  • Vegobitar (ca 10-12 st beroende på storlek)
  • Olivolja till stekning
  • Ris till servering
Gör såhär!
Skala och finhacka löken, fräs mjuk i stekpanna. Koka upp 2 dl vatten och tillsätt buljongtärningen. Ta bort buljongen från plattan. Blanda samman 2 msk majsmjöl och 3 msk grönsaksfond i en liten skål, ställ åt sidan. I kastrullen med resterande grönsaksfond, blanda i sweet chili sås, äpplecidervinäger, agavesirap samt kinesisk soja. Häll detta över löken i stekpannan, tillsätt även pressad vitlök och riven ingefära. Krydda med peppar och chiliflakes efter tycke och smak. Låt koka upp, när det kokar sänk värmen så att det endast småputtrar. Vispa nu ner majsmjölsblandingen (som du satt åt sidan) i stekpannan. Ta fram ananasburken och häll spadet från ananasen ner i stekpannan. Skär ananasen i fina bitar och tillsätt i stekpannan, gör samma sak med minimajsen. Tillsätt även halva burken med vattenkastanjer. Tillsätt nu vegobitarna, låt allting småputtra medan du kokar riset. 

Klart för servering! 


Kommentarer