Jordgubb och rabarberkompott i glas


Sommarens enklaste men helt klart godaste dessert är jordgubb och rabarberkompott i glas! En klassiker som är svårslagen. Mina rabarber har ännu inte vuxit sig stora så jag fick faktiskt köpa mig ett par stycken stjälkar i affären, det hör till ovanligheterna faktiskt så jag får nog ut och se efter hur de egentligen mår. Jag kan nog ha varit för dålig med att hålla rent från ogräs runt om. Kanske är det därför som de blivit ledsna och vägrar växa sig stora och fina, har era rabarber vuxit upp som de ska?Fram tills att de växt upp får affärens rabarber stå till godo helt enkelt.

Du behöver! Till 4 glas
  • 500 g rabarber 
  • 500 g jordgubbar
  • 0,5 dl agavesirap
  • 1 vaniljstång
  • 1 msk vatten samt ½ msk potatismjöl
  • 6 st Digestivekex 
  • 2 st Oatly vaniljsås á 250 ml
Gör såhär!
Ha i skivade rabarber, jordgubbar, innehållet från en vaniljstång (lägg även i stången när du kokar kompotten, ta bort den sedan) och agavesirap i en kastrull, koka upp och låt koka ihop ca 5-6 min till en kompott. Tillsätt 2 msk vatten blandat med 1 msk maizena mot slutet för att få en lite tjockare kompott. Kompotten är nu klar. Varva krossade digestivekex, kompott samt vaniljsås i fina glas och du har efterrätten redo! 

Kommentarer