Vegansk vitkål och linsgratäng


Jag har mycket vitkål i kylen just nu. Jag köpte ett stort vitkålshuvud för en tid sedan och glömde bort det några dagar. Hur det nu är möjligt att glömma bort något som mer eller mindre fyller upp hela kylen.. Måltiderna denna helgen har därför bestått av vitkål. Igår soppa och idag en form av gratäng.
Gratängen är bra på så vis att du kan slänga i lite vad som helst. Ta det du har hemma ungefär.
I min gratäng hade jag förutom vitkål även morot, röda linser, gul lök, vitlök och krossade tomater.
Det hade nog varit gott med en röd paprika eller två i också.
Gratängen kan ätas som den är eller tillsammans med ris. Jag hade några överblivna tortillabröd som jag la gratängen i. Det blev faktiskt helt okej. Det blir mycket mat och receptet räcker nog gott och väl till 6 portioner. Serverar du ris eller bröd till drygar du ut gratängen ytterligare.

Du behöver! 
  • ½ vitkålshuvud
  • 2 normalstora morötter
  • 2 dl röda linser
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 paket med krossade tomater (800 g totalt)
  • Vegansk ost 
  • Salt & Peppar
  • Oregano
  • Basilika
Gör såhär!
Sätt ugnen på 200 grader.
Strimla vitkålen och koka mjuk i ca 5-7 minuter.
Koka samtidigt linserna enligt anvisningarna på paketet.
Riv morötterna grovt. 
Hacka lök och fräs mjuk i stekpanna. Tillsätt de krossade tomaterna och pressa över vitlöken.
Tillsätt kryddorna och låt småputtra. Smaka av, tillsätt eventuellt mer kryddor om det behövs.
Häll av vattnet från vitkålen i ett durkslag, gör samma sak med de röda linserna.
Smörj en stor ugnsform med olivolja, blanda sedan ner vitkål, röda linser och de rivna morötterna i formen. Häll sedan över tomatsåsen och blanda runt.
Avsluta med riven vegansk ost på toppen.
Låt stå mitt i ugnen ca 15-20 minuter. 

Servera som den är eller med ris. 

Kommentarer