Stora veganska vårrullar


Ibland blir jag så förundrar på mig själv! Jag har exempelvis alltid varit väldigt förtjust i vårrullar men mycket sällan ätit riktigt goda sådana. Tanken på att ställa mig och göra egna har aldrig existerat.
Det har verkat så himla omständligt att hälften hade räckt.
Men, så gav jag det en ny chans. Mycket riktigt så var det hur enkelt som helst att göra! Nu måste jag lova mig själv att göra fler saker som jag inbillar mig är omständliga!
Förutom att det var så enkelt gick det faktiskt väldigt snabbt att tillaga denna rätten.
Jag köper färdig filodeg och tog faktiskt en påse med färdigskuren råkost i butiken, bara där sparas det mycket tid. Helt okej såhär en vanlig vardag. Varför krångla till det för sig i onödan.

Du behöver! 
  • 1 påse med råkostsallad (275 g)
  • 1 förpackning med ekologiska böngroddar (500 g)
  • 1 gul lök 
  • 1-2 vitlöksklyftor 
  • 1 tsk sambal oelek
  • Salt & Peppar
  • 8 ark med filodeg
  • Olivolja 
  • Ris till servering
Gör såhär! 
Börja med att starta ugnen på 200 grader.
Skala och finhacka lök, fräs denna mjuk i stekpanna tillsammans med en skvätt olivolja.
Pressa sedan över vitlöken och blanda runt.
Ha i råkostsalladen och böngroddarna. Fräs tills det blir mjukt.
Krydda med sambal oelek, salt och lite peppar.
Ta två filodegsark till varje vårrulle, klicka ut fyllningen en bit från översta kanten (tänk A4 papper)
Vik översta kanten över fyllningen, vik in kanterna i sidan och rulla sedan mot dig. 
Lägg skarven nedåt. Upprepa proceduren tills du har fyra stora vårrullar.
Pensla ovansidan med olivolja.
Ställ mitt i ugnen ca 10 minuter eller tills vårrullarna fått fin färg.
Servera med kokt ris och valfritt tillbehör.

Kommentarer