Proteinrikt näringsknäcke



Idag gjorde jag ett galet gott fröknäcke! Rikt på protein då jag valt frösorter som har en hög proteinhalt, och extra näringsrikt med två matskedar näringsjäst i smeten. Näringsjästen ger en lätt ostsmak vilket passade väldigt bra in. På bilden har jag brett två fröknäcke med hemgjort mandelsmör.
Så gott!

Du behöver! 
  • 1 dl pumpafrö
  • 1 dl solroskärnor
  • 1 dl hampafrön
  • 1/3 dl hela linfrö
  • 2 msk näringsjäst
  • 1 dl majsmjöl
  • 1 dl olivolja
  • 2 dl kokande vatten
  • ½ tsk Himalayasalt 
Gör såhär!
Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda samman alla ingredienser torr ingredienser, tillsätt sedan kokande vatten och olivoljan.
Låt svälla ca 15 minuter.
Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt, bred ut smeten över hela plåten så det blir riktigt tunt.
Grädda mitt i ugnen 1 timme. Håll koll de sista 20-30 min så att knäcket inte blir för hårt gräddat.
Du kan behöva dra ner graderna på ugnen den sista tiden till ca 120 grader.
När knäcket är färdiggräddat, ta ut ur ugnen och dra över bakplåtspappret på ett galler och låt knäcket svalna av där.

Kommentarer