En vegansk dröm


Ja, där stod jag i köket och skulle göra en nyttigare nöt-bar att ha med som mellanmål i hästlastbilen.
Istället lyckades jag med bedriften att göra en så galet god nöt-bar att den istället får gå under namnet dröm-bar! Jag ska faktiskt ställa mig och göra en hel hög med dröm-bars som jag ska ha redo i frysen.
Helt perfekta att ha med som mellanmål, men de duger lika bra att servera som en nyttigare kaka.
Förvaras kallt fram till servering då chokladen tenderar att smälta och bli lite kladdig om den får ligga framme för länge.

Du behöver till botten
  • 1 dl skalade hasselnötter
  • ½ dl äkta jordnötssmör (tex green choice)
  • 1 msk agavesirap
  • ½ tsk vaniljpulver
  • 1 nypa Himalayasalt
Du behöver till andra lagret
  • 10 urkärnade dadlar 
  • 1 msk smakneutral kokosolja
  • ½ tsk vaniljpulver
Du behöver till toppen
  • 50 g mörk vegansk choklad 
Gör såhär!
Börja med botten. Mixa alla ingredienserna till en jämn smet.
Forma sedan smeten till 10 jämnstora bollar (eller 5 om du vill ha stora), platta sedan ut dessa på ett fat med bakplåtspapper. Ställ sedan in i kylen. 
Mixa sedan samman ingredienserna till andra lagret i en matberedare.
Klicka sedan ut detta jämnt fördelat över kakbottnarna, ställ återigen i kylen och låt stå en 30 min. 
Smält sedan den mörka chokladen och doppa kakornas ovansida i den smälta chokladen. 
Låt återigen stelna i kylen. 

Klart!

Kommentarer