Nyttiga energibars





Energibars är ett mycket bra mellanmål, men tyvärr finns det inte många som är särskilt goda, och är de goda så är de oftast ganska dyra och många gånger onyttiga.

Jag bestämde mig för att prova att göra egna, jag hittade ett recept som jag har haft som grund, men ändrat lite på för att det ska passa mig bättre!

Du behöver:

  • 2 dl mandelmjöl

  • 1 dl rismjöl

  • 2 msk kokosmjöl

  • 3 msk chiafrön

  • 1/2 tsk vaniljpulver

  • 2,5 dl mandelmjölk

Topping

  • 50 g mörk choklad (sockerfri)

  • 8 urkärnade dadlar

  • 1 dl mandelmjölk

Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader, klä en liten rektangulär form med bakplåtspapper.
Blanda mandelmjöl, rismjöl, kokosmjöl, chiafrön och vaniljpulver i en bunke.
Vispa ner mandelmjölken och låt degen svälla 5 minuter.
Tryck ut degen i formen och baka mitt i ugnen i 15 minuter.
Låt kakan svalna.
Finhacka chokladen.
Mixa dadlar och mandelmjölk till en lös puré. Lägg i en kastrull och värm upp tills det kokar.
Dra av kastrullen från plattan och blanda ner den hacka chokladen och rör om till den smält helt.
Fördela chokladblandningen ovanpå kakan och ställ i kylen i en timme så att den stelnar.
Dela kakan i bitar av önskad storlek.

Kommentarer