Veganska och glutenfria våfflor


Idag är det våffeldagen och äntligen sommartid! Hur skönt är det inte med ljusare kvällar? Lite surt bara att det är mörk igen på morgonen. Det har varit så skönt att det är ljust tidigt om mornarna, särskilt för en annan som är ute och igång tidigt var morgon. Nu ska jag inte gnälla, jag har inte min gnällkeps på heller och då är det inte okej att gnälla. Snart är det ljust tidigt på morgonen också, då är livet komplett. Vi firar våffeldagen idag med belgiska, veganska och glutenfria våfflor. Våfflan på bilden blev inte helt intakt då den saknar en ruta, grädda våfflor har aldrig varit min grej. Jag får aldrig riktigt till det! Som tillbehör till våfflorna har jag agavesirap (det är trots allt helg), blåbär och grovhackade valnötter. Så himla gott!

Du behöver! 
  • 2 medelstora ekologiska bananer 
  • 2,5 dl havregryn (använd glutenfria vid celiaki)
  • 1 dl rismjöl 
  • 3 dl mandeldryck 
  • 2 tsk bakpulver 
  • 1 msk olivolja (eller annan olja) 
  • 1 krm vaniljpulver
Gör såhär! 
Mixa samman alla ingredienser i en matberedare. Smörj ett våffeljärn med olivolja (eller annan olja) 
grädda våfflorna och servera med valfritt tillbehör!



Kommentarer