Veganska och glutenfria dammsugare


Min stora favorit när det kommer till kakor. Jag älskar verkligen dammsugare!
Det är inte alla varianter på dammsugare som faktiskt är goda, nu har det dessutom blivit ännu svårare att äta en god dammsugare när jag blivit vegan. För några veckor sedan hade vi fika i stallet och jag stod för kakorna. Varför inte ge mig på att baka veganska och glutenfria dammsugare? Den första omgången blev inte bra, men det var nog för att jag inte rullade in degen hårt nog i marsipanen. Degen hade inte satt sig ordentligt heller, så efter en natt i kylskåpet och med ny marsipan inhandlad gick det bättre! Bilden ovan visar det färdiga resultatet. Dammsugarna blev jättegoda, tyvärr svettades marsipanen lite undertill och blev blöt. Nu vet jag att dammsugare vilar bäst i kylskåp utan att bli övertäckta.

I helgen bjöds det på kalas, även denna gången stod jag för en del av kakbordet. Det blir så när jag är den enda veganen i familjen (förutom sambon). Vi var först ute på en lokal restaurang, vilket kan vara aningens svårt i en småstad. Det veganska utbudet är lika med noll. Jag fick beställt en grekisk sallad utan ost med stekta grönsaker till, jag får medge att jag blev väldigt nöjd när tallriken kom in!


Visst ser det gott ut? Förutom den traditionella salladen som tillhör en grekisk sallad, fick jag stekt svamp, steka morötter och stekt rödlök! Jag fick små kuvertbröd bredvid i en skål. Mycket gott och fint upplagt. Jag hoppas dock att fler restauranger kan se den växande veganismen som pågår och anpassar sina menyer lite mer efter detta. Även om jag var supernöjd över min goda sallad så känns det begränsat att bara kunna beställa vegetarisk pizza utan ost, eller grekisk sallad utan ost när jag besöker restauranger i min småstad.

På kakbordet hade vi som sagt mina veganska dammsugare, som till synes kom i alla olika skepnader. Någon är tjock och kort, någon är lång och smal. Någon höll på att gå av på mitten, men vem gillar inte olika? Gemensamt var åtminstone att de var goda! Morfar åt två stycken, det ser jag som ett gott betyg.


Nu är ni säkert nyfikna på receptet? Du får ca 20 normalstora dammsugare på ett recept!
Jag besparade mig tid och besvär och köpte tårtlock istället för marsipan som man själv får knåda och rulla ut. Så duktig bagare är jag minsann inte. Det får bli ett projekt för framtiden det.

Du behöver! 
  • 2,5 dl kokt quinoa 
  • 2 dl kokosmjöl
  • 200 g torkade dadlar
  • 2 msk kakao
  • 4 tsk arrakessens 
  • 1-2 dl mandelmjölk
  • 3 tårtlock av marsipan 
  • 100 g mörk vegansk choklad
Gör såhär! 
Koka quinoan helt mjuk, du kan behöva ha i lite mer vatten än vad som står på quinoapaketen.
När quinoan svalnat, häll ur grytan och ner i en skål. Ställ åt sidan och låt svala.
Mixa sedan dadlarna och blanda ner med quinoan, tillsätt kokosmjölet, kakao och arrakessens.
Degen kommer nu vara väldigt torr, tillsätt lite mandelmjölk i taget tills du får en lite blötare deg.
Den ska inte vara superblöt men ändå så pass att det går att forma degen.
Ställ degen i kylen och låt kallna, ca 1 timme. 
Rulla ut tårtlocken och skär vart tårtlock i två delar.
Ta fram kakdegen, forma degen till tre lika delar och rulla ut till en lika lång rulle som marsipanen.
Lägg rullen längs marsipanens långsida och rulla in degen i marsipanen, skarven på marsipanen ska vara neråt. Skär sedan ut dammsugare i valfri storlek. Jag brukar skära bort kanterna på varje längd så att jag har en jämn och fin rulle innan jag börjar skära ut dammsugare. 
Smält choklad och doppa ändarna på dammsugaren, börja med en ände och låt sedan den svalna av innan du tar nästa, annars blir det väldigt kladdigt! 

Om du har dammsugarna i kylskåp så täck inte över dem! Då svettas marsipanen och dammsugarna blir blöta.



Kommentarer