Veganska och glutenfria muffins med jordnötssmör



Jag gick och köpte ett helt kilo med äkta jordnötssmör för ett väldigt bra pris häromdagen, så nu ska här bakas! Först ut är dessa veganska och glutenfria muffins. Använder du riktigt mogna bananer så kan du utesluta det lilla rörsockret som är tillsatt i receptet, och då kan du även äta dessa muffins till frukost eller mellanmål. Har du precis som jag inte lite lagom mogna bananer så kan det passa sig att tillsätta en matsked rörsocker i smeten. 

Du behöver! Till ca 10-12 normalstora muffins
  • 2 riktigt mogna bananer, stora! Ta annars 3 st om de är medium storlek. 
  • 1 dl äkta jordnötssmör
  • 1,5 dl växtbaserad mjölk (exempelvis mandelmjölk)
  • 1 msk rörsocker 
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 2 msk kakao
  • 2 msk kokosolja
  • 2 msk kakaonibs (eller grovhackad vegansk choklad om du vill vara lite mer onyttig)
  • 1 liten nypa himalayasalt 
  • 2,5 dl rismjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
Gör såhär!
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda samman alla torra ingredienser (rismjöl, salt, kakao, vaniljpulver, rörsocker, bakpulver) i en bunke. Mixa sedan samman övriga ingredienser med en stavmixer eller i en matberedare (de skalade bananerna, jordnötssmör, växtbaserad mjölk, kokosolja)
Blanda sedan ner den mixade smeten bland de torra ingredienserna, blanda runt till en jämn smet. 
Tillsätt sedan kakaonibsen/chokladen i smeten och blanda ytterligare.
Häll över smeten i muffinsformar och grädda mitt i ugnen ca 10-20 min, beroende på ugn och storlek på formarna. Jag gräddade mina i drygt 15 minuter.

Kommentarer