Kyckling och broccolipaj utan skal

För första gången någonsin lagade jag en matpaj till middag!
Ja jag vet, det låter helt galet, men jag har aldrig varit särskilt förtjust i matpajer just för att det blir så mycket pajskal.

Jag kom över ett intressant recept häromdagen på en paj utan botten, vilket egentligen liknar en omelett fast den tillagas i ugnen och inte i stekpannan. Detta gör också pajen helt glutenfri.

Oavsett så var det supergott och mycket mättande!
Nu använde jag en ganska stor form eftersom jag hade mycket kyckling och broccoli i min paj.

Du behöver

  • 2 st kycklingfiléer

  • Ca 200g broccoli

  • Ca 100g gröna ärtor

  • En liten gul lök

  • 6 Ägg från frigående höns utomhus

  • 1 dl Mjölk

  • Riven ost

  • Salt & Peppar

Gör såhär
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en pajform.
Skär kycklingen i ganska små bitar, finhacka löken.
Stek kycklingen och löken tillsammans tills löken mjuknat.
Koka upp lättsaltat vatten och koka broccolin och ärtorna en minut.
Grovhacka sedan broccolin.
Lägg kycklingen, löken, broccolin samt ärtorna i pajformen.
Vispa lätt ihop äggen och mjölken, häll över ingredienserna.
Salta och peppra.
Toppa med riven ost efter behag (kan uteslutas)

In i ugnen ca 30-35 minuter tills pajen har fått en fin gyllenbrun färg.


Kommentarer