Kikärtsbiff med bladspenatsallad



Vegetariskt är verkligen min melodi.
Jag klarar mig utan kött hur enkelt som helst, bara jag vet hur jag ska laga vegetariskt!
Detta recept på vegetariska kikärtsbiffar är enkelt och väldigt smakrikt, salladen är extra lyxig med både fetaost och nektariner.

Du behöver till biffarna, ca 10 st 
  • 400 g ekologiska kikärtor
  • 1 st singelvitlök
  • 1 liten ekologisk purjolök
  • 1 ägg
  • 2 msk potatismjöl
  • 1 krm cayennepeppar
  • 1 tsk herbamere örtsalt
  • 1 tsk koriander
  • Valfri mängd svartpeppar

Du behöver till salladen
  • 1 påse babyspenat
  • ½ halv gurka
  • 1 liten rödlök
  • 1 mogen nektarin
  • valfri mängd fetaost

Gör såhär!
Skölj av kikärtorna och låt rinna av. Skölj purjolöken noggrant och strimla. Hacka vitlöken grovt.
Lägg alla ingredienserna till kikärtsbiffarna i en matberedare och mixa helt slätt, forma till biffar och stek på medelvärme några minuter på var sida. Biffarna ska vara enkla att vända och inte mosas sönder. Till salladen så skiva rödlöken tunt, likaså nektarinen. Hacka gurkan i valfri storlek och smula över fetaost. Såsen fick bli ett snabb alternativ, en burk creme fraiche och 1 dl sweet chili sauce som du enkelt rör ihop till en kall sås.

Servera!

Kommentarer