Glutenfri kladdkaka på bovetemjöl



En kladdkaka som i smaken är väldigt lik originalet gjord på vetemjöl. Bovetemjöl är inget mjöl, namnet till trots, utan är en sorts ört. Tyvärr var jag lite slarvig och missade tiden på min kladdkaka, den blev därför endast kladdig i mitten denna gången. Jag uppskattar en riktigt kladdig kladdkaka och skulle tagit ut den ca 2 minuter tidigare än vad jag gjorde. God blev den ändå, och här kommer receptet!

Du behöver
  • 2 dl bovetemjöl
  • 2 ekologiska ägg
  • 1 dl björksocker
  • 100 g äkta smör
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk vaniljpulver
  • Vispad grädde

Gör såhär
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en springform på 24 cm och bröa med bovetemjöl eller riven kokos. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt sedan de torra ingredienserna och blanda försiktigt runt till en slät smet. Tillsätt smöret till sist, blanda runt. Grädda mitt i ugnen i ca 7 minuter. Låt kladdkakan svalna före servering.

Servera med vispad grädde.

Kommentarer