Äntligen höst

Så säger jag bara för att jag fullkomligt älskar alla bakverk och pajer som innehåller svenska äpplen!
Igår testade jag ett recept som jag justerade lite för att passa bättre in på mitt koncept med sockerfria bakverk.
Kakan var supergod och smakade precis som en traditionell kaka med vanligt raffinerat socker.





Du behöver!

  • 80 g svenskt smör (ej margarin)

  • 5 stora äpplen

  • 50 g björksocker

  • 200 g mandelmjöl

  • 250 g sötmandel

  • 2 tsk mald kardemumma

  • ½ tsk vaniljpulver

  • 2 tsk bakpulver

  • 4 ägg

  • 1 ½ dl agavesirap

Gör såhär!Sätt ugnen på 175 grader.
Hacka tre av äpplena till tärningar. Smält 30 g smör i en stekpanna, tillsätt äpplena och 50 g björksocker.
Låt det puttra ca 5-10 minuter, äpplena ska ha blivit mjuka och fått färg, rör om då och då.
När äpplena blivit mjuka och fått färg, ställ åt sidan och låt äpplena svalna.
Mixa sedan mandelmjöl, mandlar, kardemumma, vaniljpulver samt bakpulver i en matberedare. Mixa tills det att mandlarna är grovmalda.
Vispa sedan ägg och agavesirap fluffigt i en skål, tillsätt sedan mandelblandningen och de tillagade äpplena i smeten.
Häll sedan smeten i en smord springform på ca 26 cm i diameter.
Skiva sedan de två sista äpplena och stek i 50 g smör tillsammans med två matskedar björksocker. Stek tills äpplena börjar mjukna.
Toppa sedan smeten i springformen med äppleskivorna samt grovhackade mandelbitar.
Grädda kakan mitt i ugnen ca 40 minuter, kontrollera så att kakan är genomgräddad innan du tar ut den då tiden kan skilja från ugn till ugn.

Servera gärna med hemmagjord vaniljsås.

Kommentarer