Pepparkakans Dag!

Är det idag!

Dagen till ära har jag gjort en cheesecake med pepparkaksbotten.
Det var faktiskt min första cheesecake någonsin? Resultatet blev helt okej! Inte för söt utan helt lagom.



Här kommer receptet!

Bottenca 200 g pepparkakor
80 g smält smör.

Fyllning
200 g färskost, tex philadelphia
3 äggulor
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde, vispad
150 g vit choklad, smält
3 äggvitor
Valfri mängd hallon, men uppskattningsvis 1 dl

Sätt ugnen på 200 grader. Krossa pepparkakorna till smulor och blanda dem med smöret. Tryck ut smuldegen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.

Grädda bottnen mitt i ugnen i 7–9 min. Låt den kallna.

Blanda färskost, äggulor, florsocker, vaniljsocker, grädde och choklad.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och rör försiktigt ner dem i smeten.

Bred ut smeten på bottnen. Låt kakan stå i frysen i några timmar. Ta fram ca 20 min före servering. Dekorera med hallon.

Kommentarer