Vegansk röra till baguette


En vegansk röra som passar utmärkt till baguetten, men precis lika bra på knäckebrödet eller smörgåsen. Många gånger kan jag tycka att det är svårt med veganska pålägg. Jag ogillar att köpa färdiga produkter även om de säkert är väldigt goda. Jag försöker köra på "clean eating" och vill därför göra så mycket som möjligt själv hemma i köket. Såklart finns det tillfällen då jag väljer att köpa något halvfabrikat men jag vill inte köra på det rakt igenom. Mestadels blir det grönsaker eller mandelsmör som får pryda mina smörgåsar på morgonen, tyvärr blir det lite tråkigt i längden och jag kan verkligen sakna alla dessa röror som fanns att köpa. Så här har vi alltså något form av pålägg, en kikärtsblandning av något slag som är galet enkel att göra. God är den också och får sin gula färg av gurkmeja, tuggmotstånd från solroskärnor och krisp från ärtskott. Simple as that.

Du behöver! 
  • 1 förpackning kikärtor (avrunnen vikt 230 g)
  • 1 liten rödlök
  • 2 msk solroskärnor
  • 1 liten handfull ärtskott
  • 2 tsk senap
  • 4 msk Oatly iFraiche
  • 1 nypa salt 
  • Peppar efter tycke och smak
  • 3 krm gurkmeja
Gör såhär!
Skölj av kikärtorna grundligt. Häll sedan över kikärtorna i en bunke och mosa sönder kikärtorna med en gaffel. Finhacka en liten rödlök och ha i bunken med de mosade kikärtorna. Skölj av ärtskotten och hacka grovt, ha ner i bunken tillsammans med kikärtorna och löken. Tillsätt övriga ingredienser och blanda sedan runt alla ingredienser till en röra.

Klart!

Förvaras under lock i kylskåp. 

Kommentarer