Hallonmousse på browniebotten



Idag bjöd jag bort några bitar av denna skapelse. Det går inte att ha hela härligheten här hemma i kylen. Det finns nämligen en överhängande risk för att jag smaskar i mig alltihop om den får vara kvar. Jag fick faktisk denna frågan idag: "Men vad har du i den för något, när du använder så lite" och med det menade hon att jag inte använder mig av något från djurriket, och ändå blir det så bra och framförallt gott! Jag blir glad över att få sådana frågor, det bevisar återigen att det går att äta lika gott utan att tillsätta något som kommer från djurriket.

Du behöver till botten! 
  • 3 dl vetemjöl special
  • 1,5 dl rörsocker
  • 0,75 dl kakao
  • 1,5 dl Oatly iKaffe
  • 1,5 dl smakneutral kokosolja
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 0,5 tsk salt
Du behöver till hallonmoussen! 
  • 250 g frysta hallon
  • 1 dl gelésocker multi
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 3 dl Alpro Soja Airy & Creamy
  • Några droppar färskpressad citron
Gör såhär! 
Börja med att ta fram de frysta hallonen och låt tina i rumstemperatur. 
Sätt ugnen på 175 grader.
Börja sedan med browniebotten genom att blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Smält kokosoljan sakta i en kastrull på spisen. När kokosoljan smält, ta bort från plattan och tillsätt Oatly iKaffe och rör runt. Blanda sedan ner detta i bunken med de torra ingredienserna.
Häll över smeten i en springform på ca 20 cm och grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.
När botten är färdiggräddad, ta ut ur ugnen och låt svalna helt!
Mixa nu sönder hallonen med en stavmixer. Passera sedan hallonmixet genom en finmaskig sil för att bli av med kärnorna. Koka upp de silade hallonen tillsammans med 1 dl gelésocker. När det kokat upp, ta bort från plattan och låt svalna. Vispa upp Alpro Soja med några droppar färskpressad citron.
När du fått en fluffig och fast konsistens är den färdigvispad. Blanda i det avsvalnade hallonkoket i den uppvispade sojagrädden. Häll sedan, vad som nu blivit hallonmousse, över browniebotten.
Ställ i kylen och låt stelna minst 4 timmar!



Kommentarer