Ett besök på Åbers Trädgård & Café

I Tisdags tog jag mormor under armen och körde till Åbergs Trädgård & Café som ligger utanför Ystad. Jag halkade in på deras facebooksida när jag letade efter olika fik att besöka som serverar veganskt, det är ingen lätt match det inte, men hos Åbergs Trädgård & Café erbjöds både mat och fika i vegansk anda. Eftersom mormor är född med gröna fingrar, och med det menar jag att hon är en mästare på blommor och har alltid fina blommor planterade hemma. Jag misstänkte att hon skulle uppskatta en utflykt som innefattade blommor, så frågade jag om hon ville följa med. Mormor frågade mig om jag visste hur det såg ut där, det hade jag ingen aning om men jag antog att det var som en "vanlig" handelsträdgård med ett tillhörande café. Mormor ville gärna följa med och vi begav oss iväg mot Ystad denna varma Tisdag. Väl framme insåg vi ganska snabbt att stället var stort! Vi parkerade precis utanför och gick in genom vad som skulle visa sig vara den lilla ingången. Mormor hittade direkt blommor som hon ville handla till sin trädgård, jag själv tog det ganska lugnt och spanade mest in alla fina blommor längs gången. När vi passerade ingången stod det små fina kärror som man kunde ta med sig och ha sina blommor i. Varken jag eller mormor tog någon kärra och ansåg oss nog inte behöva någon heller. Min största ambition för dagen var ju att fika och spana in äppleträd som jag ska plantera till hösten. Mormor stod till sist med nävarna (händerna på skånska) fulla med blommor och sa "Vi får nog ha en kärra trots allt". Bra idé mormor, jag går och hämtar!



Åbergs Trädgård grundades 1872 på den ursprungliga platsen, och ni som känner mig vet hur glad jag är för historiska och välbevarade platser. Extra glad blev jag över att läsa denna skylten.




Jag tror inte det har undgått någon hur viktiga bina är för vår överlevnad. Vi har alla ett delat ansvar för vår jord och alla bör dra sitt strå till stacken. Tillsammans gör vi stor skillnad.
Jag och mormor fortsatte vår vandring och fick tag i en karta över hela området, jag låter bilderna nedan tala för sig själv.



Där fick ni ett smakprov på en del av den stora trädgården. Jag lovar att det finns mycket mer!
Jag fick spanat in mitt äppleträd och har bestämt mig för att köpa två stycken, men först framåt hösten. Med mig hem fick jag fyra smultronplantor som jag omsorgsfullt har planterat här hemma med ekologisk gödning. Smultronen växter på bra, jag har redan kunnat skörda ett par stycken som jag mumsat i mig direkt. Smultronen var billiga och plantorna stora. Till hösten ska jag rensa upp här hemma och gräva ner dem på en lämplig plats. Svärmor berättade att smultronen sprider sig lätt, så förhoppningsvis har jag ännu mer smultron till nästa sommar!


När jag betalt mina smultron och min ekologiska gödning så var det äntligen dags för fika!
Jag tog mig en vegansk smörgås och mormor tog en smörgås med fyra ostar och hemmkokt marmelad.
Min smörgås innehöll massor med godsaker och jag har aldrig ätit en sådan god vegansk smörgås! Engagemanget lyste igenom och det var ett riktigt hantverk.
Till efterrätt åt vi rabarberpaj som var vegansk som standard, jag fick Oatly vaniljsås till min bit. Rabarberpajen var galet god kan jag säga, det skulle lätt ha slunkit ner två bitar av den om jag inte redan var lite mätt från smörgåsen. Jag blir så glad när caféer och restauranger tänker på att det ska finnas något till alla.


Nu väntar jag bara på hösten, då ska jag åka ner igen och handla mina äppleträd. Jag längtar redan.
Om ni befinner er nere på Österlen, ta er en tur till Åbergs Trädgård & Café.

Tillåt er att strosa runt i denna underbara miljö, handla lite blommor och fika i deras underbara café.





Kommentarer