Ett bättre vete



Anledningen till att jag har valt att utesluta vete ur min kost är hälsobaserat.
Jag får magknip, blir uppblåst och ökar i vikt när jag äter vete regelbundet. Ganska självklara anledningar till att inte vilja äta något vete inte sant?
Häromdagen när jag strosade runt i den lokala matbutiken fick jag syn på något intressant! Fullkornsvetemjöl av gammal vetesort.
Jag visste sedan tidigare att det vete som odlas idag påverkar vår hälsa negativt då våra kroppar inte är gjorda för att klara av så mycket gluten som det nya vetet innehåller, och att det kommer ta några generationer innan människans kropp har ställt in sig på det nya vetet.
Jag bestämde mig för att testa denna vetesort, på förhand väldigt glad och nöjd över att det ännu finns bönder som vill bibehålla det som en gång varit.

Vetet har en viss antydan till att vara grått i färgen (vilket absolut inte är en nackdel på något vis) och doftade fantastiskt gott!
Pannkakorna blev hur goda som helst och smakade precis som när jag var barn, och någon uppblåst mage med tillhörande magknip fick jag inte heller.

Veckans bästa tips!

Kommentarer