Flygande Jacob på mitt vis




Kyckling går alltid hem i detta huset, därför är det också viktigt med variation på själva maträtten för oss. Flygande Jacob är ingen större favorit hos mig, men så hittade jag en variant på maträtten i en veckotidning som jag tyckte lät väldigt god. Jag bestämde mig för att testa den och la samtidigt till min egen touch.

Du behöver ( 4 personer)

  • 4 st kycklingfiléer

  • 1 paket bacon

  • 2 dl riven ost

  • 2 msk Smör

  • 1 msk Curry

  • 3 msk Bovetemjöl

  • 3 dl vatten

  • 2 msk kalvfond

  • 2 dl matlagningsgrädde

  • 2 tsk sambal oelek

  • 4 msk Mango Chutney

Gör såhär!

  • Skär kycklingen i strimlor och stek gyllenbruna

  • Strimla sedan baconet och stek knaprigt

  • Lägg kycklingen och baconet i en ugnssäker form

  • Smält smör och blanda i curryn

  • Pudra i bovetemjölet

  • Ha i vatten, grädde, fond, sambal oelek samt mango chutneyn, låt koka upp

  • Låt  puttra på svag värme medan du smakar av såsen

  • Häll sedan såsen över kycklingen och baconet, blanda runt

  • Strö över osten och gratinera i 12 min på 225 grader

Servera med valfritt tillbehör!

Jag som gärna äter så lite kolhydrater som möjligt åt denna rätten tillsammans med kokta gröna ärtor.


Kommentarer